ERDÉLYBE UTAZÓKNAK

  Emberek,utak, útdíj, benzin, közbiztonság, szállások, árak, étkezés

Az elmúlt  8 évben több mint 30 alkalommal jártunk Erdélyben. Kirándulásainkon szerzett tapasztalatainkat szeretném megosztani a honlap látogatóival, elsősorban azokkal, akik még nem, vagy már régen jártak Erdélyben.

  Először is szeretném eloszlatni a kétségeket. Nem kell tartani a román emberektől, legtöbbjük nagyon kedves,barátságos és segítőkész. Ha netán rossz felé fordultunk valamelyik városban, nagyon szívesen segítettek, s a legtöbben néhány szót is tudtak magyarul.  Egyébként is ellentétben például a Felvidékkel, Szlovákiával, ahol a nyelvhatárt átlépve már elvétve találkozni magyarral, Erdélyben a statisztikailag színromán helyeken is sok magyarral találkozhatunk.

 A román határőrök sem foglalkoznak a magyar rendszámú autókkal, a legforgalmasabb napokon is pár perc a "határátkelés". Útlevélre sincs már szükség, csak a gyerekeknek, hiszen az új típusú személyi igazolvánnyal is mehetünk.

  A rendőrök sem állítanak meg ok nélkül. Kétszer állítottak meg, mindkétszer gyorshajtásért. Egyszer 67 km/ó sebességgel mértek be lakott területen, s a gyergyói székely rendőrök elengedtek figyelmeztetéssel. Másik alkalommal 130 km/ó-át mértek, s szintén lakott területen és záróvonal is volt, ez 10.000 ft-nyi lejembe került. Nem tudtam velük lerendezni, nyugta ellenében kellett befizetnem. Próbálkozni érdemes, gyakran meg lehet velük egyezni. Egyébként viszont, s ez fontos, két napon belül be kell fizetni a helyi önkormányzatnál, vagy egy másik önkormányzatnál a kirótt bírságot, utána kamatozik. Érdemes a visszaútra lei-t tartalékolni, mert a bírságot csak leiben lehet befizetni az önkormányzatoknál, ünnepnap a portásnál. Elvileg postán is befizethető, de állítólag sok postán nem lehet. Talán valami Takarékpénztáraknál is ? Szóval jobb nem túllépni nagyon a sebességhatárt, az uniótól nyertek pályázaton egy rakás rendőrautót, s a legforgalmasabb utakon szinte minden faluban mérnek. Bár legtöbbször csak az üres autó áll az út szélén. Székelyföldön egyre több a magyar, vagy magyarul is beszélő rendőr. Egyszer Nagyvárad és Bihar között rutinszerű ellenőrzésen is megállítottak, de minden rendben volt.

Útdíj: mindenkinek útdíjat kell fizetni, amely nem az autópályára vonatkozik, az továbbra is díjtalan, hanem bármely útra ! A határ után az első benzinkutaknál fizessük be az útdíjat és tegyük el a nyugtát. Matricát már nem adnak, a nyugtával tudjuk igazolni, hogy befizettük. Van rövid, közép és hosszú idejű is. Az egy hetes ?, vagy 10 napos ? 1.000 ft körül van, pontosan nem tudom. Egyre többször hallani, hogy ennek hiánya miatt büntetnek a rendőrök.

Az időjárás Erdélyben változatosabb mint itthon. A magas hegyekben, Székelyföldön, Kárpátokban, Bihar-hegységben, gyakoribb a csapadék, s hűvösebb van. Ez nyáron gyakran igen kellemes, télen pedig hosszú ideig megmarad a hó. Az előre várható időjáráshoz tudni kell, Erdély a Kárpát-medence része, s általában a változást hozó frontok nyugat felől érkeznek, tehát az itteni időjárás várható pár nap múlva Erdélyben. De a hegyek között bármikor lehet eső, zápor. A Duna tv és az Echo tv egész Kárpát-medencére ad időjárás előrejelzést. A www.met.hu -n is szoktam nézni, de a napokat nehéz eltalálni, inkább csak nagy vonalakban érdemes figyelni, hogy gyakran lesz csapadék vagy nem, hűvös, vagy meleg idő várható. A http://hungarian.wunderground.com/global/RO.html  oldalon egy-egy városra kattintva, például Csíkszereda:  http://hungarian.wunderground.com/global/stations/15170.html részletes előrejelzése is előjön. De a napszakokat több napra előre nehogy komolyan vegyük. A magasabb hegyekben telente 4-5 hónapig megmarad a hó, s ha a völgyekben eső esik, a magasabb részeken havazik. S egy másik időjárás előrejelző honlap: http://apps.erdon.ro/idojaras/Csikszereda.asp Csíkszeredára állítva. De több erdélyi mérőállomás is fent van.

 Figyelem ! Télen tegyünk hóláncot az autóba ! Bár a főutakat általában egyből kezdik takarítani, a mellékutak hosszabb ideig havasak maradhatnak. A kisebb utakon gyakran csak egy nyom szélességben dúrják el a havat.

 A rögzített sebességmérőket egyenlőre letiltotta a rendőrség, mivel ezeket "civil" cégek működtették. Helyette gyakrabban mérnek a rendőrök autókból. / Kolozsvár és Torda között már 10 db videokamerával felszerelt rögzített sebességmérő radart helyeztek el.  Újabb rögzített sebességmérők az egyes számú főúton:  Bors, Tinód, Biharszentjános, Váradszentmárton, Élesd. A rendőrség 2009 júniusban egy kivétellel letakartatta a rögzített sebességmérő dobozokat egy törvényre hivatkozva, magáncégek és önkormányzatok nem üzemeltethetnek ilyeneket.

Térkép. Az általam legjobbnak ítélt térképet a nyíregyházi TOPOGRÁF Térképészeti Kft. adta ki. Erdély 1:475 000 háromnyelvű autóstérképe, magyar és német településnevekkel, a magyar települések kiemelésével, Csángóföld területével, 11 várostérképpel. Külön érdekessége: a magyar lakosságú települések a magyarok számarányától függően alá vannak húzva piros folyamatos, vagy piros szaggatott vonalakkal. Bármerre járunk, a térképről láthatjuk melyik faluban mennyi magyar lakik. Interneten is rendelhető: http://www.terkep-abc.hu/index.php?main_page=product_info&cPath=2_10&products_id=422

 Az utak tényleges minőségét legjobban a Magyar Élettér autóatlasz színezése közelíti meg, szintén rendelhető interneten is.

 Az utak állapota már sokat javult. Az alábbi térképen pirossal jelöltem az általunk bejárt jó minőségű fő és gerinc utakat, feketével a helyenként rosszabb, máshol jobb minőségű, egyes szakaszokon kissé kátyús , de tűrhetően járható főbb utakat.

A térkép tájékoztató jellegű, nem rajzolgatom át, a szöveges részek frissebbek.

  A legjobb, ajánlott főútvonal: Nagyvárad-Király-hágó-Kolozsvár-Torda-Marosvásárhely.

Gyalu túlsó végétől Aranyosgyéres túlsó végéig használható az autópálya.  Kikerülhetjük rajta Kolozsvárt,  Tordát és a hosszú Aranyosgyérest is, Székelyföldre menet.

 Marosvásárhelytől Székelyföldön és Szászföldön már bármelyik irányba mehetünk, a gerincutak jók. 2006-ban új aszfaltot kapott a Marosvásárhely-Szováta, Szováta-Székelyudvarhely, Székelyudvarhely-Csíkszereda, Parajd-Gyergyószentmiklós út. Szinte sztráda minőségű lett a Székelyudvarhely-Csíkszereda út. A Parajd-Bucsin-tető szakaszt is újraaszfaltozták 2007-ben, sajnos kezd repedezni, kátyúsodni. Ez volt az autósok réme Gyergyó és a Békás-szoros felé. A Gyergyószentmiklós - Gyilkos-tó - Békás-szoros - Karácsonkő út helyenként apró kátyús. 2011 júliusában a Békás-szorosnál javítgatták a legrosszabb részt.

Új aszfaltot kapott a Gyergyószentmiklós - Csíkszereda út 2010-2012-ben.

 Jó a Csíkszereda-Sepsiszentgyörgy-Brassó út is. Jó minőségűek a Moldvába átvezető utak is: Csíkkozmás-Kézdivásárhely-Ojtoz, Csíkszereda-Csíkszépvíz-Gyimesi-hágó-Gyimesbükk. A Gyimes völgyben, főleg Gyimesbükk körül, és tovább Kománfalváig sajnos kátyús néhol. Ezeken érdemes végigmenni, szép a táj, s meglelhetjük az egykori határt is. / Lásd főoldal Gyimesbükk, Ojtoz./  Már Marosvásárhely előtt letérhetünk Medgyes-Segesvár-Székelyudvarhely felé, vagy Marosvásárhely-Balavására-Segesvár-Székelyudvarhely felé is, ezek is elég jó utak. A Székelykeresztúr-Székelyudvarhely közötti szakasz még a régi, de nem kátyús. Háromszék útjai elég jók, lásd lentebb.

 Elkészültek a Szászrégen-Apahida-/ Kolozsvár / közötti hiányzó szakaszok, jól járható ez az útvonal is most már. Végig jól járható a Kolozsvár - Szászrégen - Szováta útvonal. Szászrégen és Szováta között a legrosszabb részek új aszfaltot kaptak, eltűnt a kockaköves szakasz is. Persze a sok kanyar miatt nem lehet "száguldozni", de jóval kisebb a forgalom már Apahidától kezdve egészen Szovátáig, mint Torda, Marosvásárhely felé.

A Nyárádmentén a kisebb utak többsége is jól járható. Az Ákosfalva - Nyárádszereda szakaszt felújították, részben új aszfalttal, részben kátyúzással. A Marosvásárhely - Nyárádszereda - Nyárádszentmárton - Nyárádremete út jó. A Nyárádszereda - Havadtő út középső szakasza apró kátyús, de járható, a többi része jó. A Nyárádszereda - Bere - Nyárádmagyarós út jó. A Bekecs hegyre Nyárádsellye felől csak terepjáróval vagy gyalog lehet felmenni.

 A déli, Arad-Déva-Sebes-Nagyszeben-Fogaras-Brassó főútvonal is jó, számtalan látnivalót ígér, de nagyon forgalmas, türelmes vezetést igényel, helyenként a nagy forgalom miatt lassan lehet haladni hétköznapokon.  Egyes szakaszokon még tart az útfelújítás. Átadták a Nagyszebent elkerülő autóutat is 2011-ben. Új: 2015-ben összekötötték az anyaországi M5 autópályát a dél-erdélyi autópályával, Budapesttől Temesvárig van autópálya.

 Van egy jó északi útvonal is, én még nem mentem teljes hosszán végig, de Moldvából gyakran arra jönnek: Szatmárnémeti-Nagybánya-Dés-Beszterce-Borszék. / A Dés-Borszék szakaszon nem jártam még./

 A gerincutakról letérve viszont gyakran érik meglepetések az embert, az eldugott kisfalukba vezető utak egy része csak 20-60 km/ó sebességgel járható, többnyire kátyúsak, néhol csak útalapok. Ezek állapotáról érdemes a szálláson érdeklődni, de vigyázzunk, mert ők a dáciákkal megszokták a rossz utakat, s könnyen jobbnak mondják, nem gondolják, hogy a nyugati autók általában alacsonyabbak.

 Összegezve: a legtöbb látnivaló jó utakon megközelíthető immár, Székelyföld is bejárható kényelmesen.

  Gyalu után a Magyarlónán, Járabányán és Borréven keresztül vezető utat a kőszállító autók már nagyon tönkretették ! Nem érdemes erre menni Torockóra már !

Elkészült a Torockó-Nagyenyed út felújítása !

 Az Arad-Temesvár út jó.  A Temesvár-Lugos-Karánsebes útvonalon és a Petrozsény-Hátszeg-Piski, Déva mellett van, útvonalon útjavítások, korszerűsítések folynak, frissen aszfaltozott szakaszok között gyengébb minőségű szakaszok váltakoznak. Többnyire első ütemben kihagyják a műtárgyak, átereszek feletti burkolatokat, valamint a hidakat, le kell lassítani, mert a lépcsők megdobják az autót.

A Nagyvárad-Gyulafehérvár út elég jó. A Vaskohsziklás-Bihar-hágó-Abrudbánya út is elég jó. A Topánfalva-Aranyosbánya-Torda út elég jó, bár eredetileg betonalapú, mint az M1-es autópályánk, apró zökkenős. Érdemes végigmenni a Bihar-hágó-Torda úton, az út végig az Aranyos patakkal, folyóval együtt kanyarog.

A Szászsebes-Kolozsvár, mint az 1-es számú főút része, természetesen teljesen jó állapotú. Általában is a Fehér és a Kolozs megyei főutak, gerincutak jók. Nagyszalonta-Belényes között új szakaszokat építettek szélesítenek, de a pár éve készült szakaszokon már vannak apró kátyúk.

 A Szászrégen-Maroshévíz-Gyergyószentmiklós út jól járható, itt-ott vannak apró kátyúk, Maroshévíztől betonelemes, kicsit rázós mint régebben az M7-es.

 A Fenyéd-Zetelaka-Libán-tető-Gyergyóújfalu összekötő út is elkészült !

 Elkészült az új aszfalt Ivóhoz. Jó aszfalt visz Székelyvarság központjáig is.

 Új út: Székelyudvarhely-Farcád-Sükő.

2009-ben leaszfaltozták a Bikafalva-Miklósfalva-Kányád-Székelyderzs utat.

 A Nagy-Homoród völgye végig járható, Felsőboldogfalvától a megyehatárig a régi tűrhető aszfalt van. Homoródjánosfalva két felől is még kátyús úton közelíthető meg, de már Homoróddarócnál jár az új aszfalt délről, Homoródtól.

 A Kis-Homoród mentén is lekövezték, előkészítették az utat aszfaltozásra, valószínűleg még 2008-ban elkészül az új aszfalt Homoród és Oklánd között.

 A Tövis-Balázsfalva-Kiskapus út elég döcögős, Balázsfalva előtt és után hosszabb szakasz is apró kátyús.

 A háromszéki utak jobbak az átlagnál, a legtöbb kisfalu is jó úton elérhető, néhol még az egykori kockaköves burkolat van, kicsit ráz.

 Gyönyörű tájakon vezetnek az egykori határon átmenő jó minőségű utak: Ojtozi szoros, Bodzai szoros, Bratocsa hágó, Tömösi hágó, Törcsvári hágó, stb. / A Musátó hágót nem ajánlom, személygépkocsival alig járható az út Foksány felé./

 A hágóknál és szorosoknál érdemes tovább menni 20-40 kilométert Moldvába ill. Havasalföldre.

 A Transzfogarasi út nagyon szép, jó minőségű, de hétvégén tele van kirándulókkal, hétköznap érdemes felmenni a 2000 m magasba vezető úton. Ősztől tavaszig a lavinaveszély miatt le van zárva.

 Készen van a másik magashegyi út, a Transzalpin is, Szászsebesről megy délre át a Páreng hegységen, a Lator havason a 2145 m magas Urdele hágón Havasalföldre.

 Szép a Békási víztározó, Tölgyesi szoros, Borszék, Borszéki hágó, az átvezető utak jók, a Békási víztározó körül helyenként hullámos.

 A Bihar hegységben a Bélesi víztározó Bánffyhunyadtól jó úton elérhető, de a Medve-hágón át Fehérvölgybe vezető út személygépkocsival alig járható. Inkább a Tarnicai víztározó mellett érdemes visszamenni Gyalu felé. Gyalu felől jőve Hidegszamosnál forduljunk jobbra a víztározók menti útra. A másik út Reketó és Havasnagyfalu között rossz.

 Szép és jól járható út az 1-es főútról letérve Királyhágófalutól, régi nevén Bucsától Jádremete felé, a Jád patak mentén, Jádremetéről a Viságmezői-hágón át a Dregán-völgyi víztározóhoz, s a Dregán patak völgyében Kissebesnél vissza a főúthoz. Jádremetéről Jádles felé elromlik az út, de még a Jádlesi víztározóhoz érdemes elmenni. A Dregán völgyi víztározónál egy külön úton le lehet jutni a  völgyzáró gáthoz is.

Jó minőségű út vezet Bánffyhunyadról Kalotaszentkirályon ár Havasrekettye faluig. Havasrekettye közepétől jól járható kavicsút vezet a vízeséshez.  A Nagykalota - Magyarvalkó - Magyargyerőmonostor út kátyús,  de alacsony személyautóval is járható.  Viszont Nagykalotán a Magyarvalkóra vezető belterületi szakaszon a Kalota patak hídja megrongálódott, autóbusszal nem lehet átmenni rajta, csak személyautóval.

 Jó minőségű a Szatmárnémeti-Zilah-Kolozsvár út, a Meszesi-kapun át, én csak egy részén jártam, de nyílván végig jó.

Új aszfaltot kapott a a Nagyvárad-Érmihályfalva-Nagykároly-Szatmárnémeti út 2011-ben. Tükörsima aszfalton autóztuk végig 2012-ben.

 A Szilágyságban és Szatmárban igen változóak a mellékutak. A Mezőségről, a jó minőségű Apahida-Dés útról  elég jó úton eljutottunk Dobokára, majd Páncélcsehibe, s délebbre Magyarfodorházáig. Kisesküküllő és Drág között viszont az erdőben elfogyott a burkolat, kavicsos földút van. Drág és Hídalmás között pedig elég gyengécske az útburkolat. A Zilah-Szilágysomlyó-Berettyószéplak-Margitta-Székelyhíd útvonal középső szakasza kátyús, Berettyószéplak környékén, a két vége elég jó, Székelyhídtól a határátkelőig sztráda. Berettyószéplakról egy a térképen nem jelzett elég jó úton lehet átmenni Bályokra, de Szoldobágyon keresztül is elég jó. A Varsolc-Kraszna bekötő út kátyús.

 2009-ben húsvétkor az Al-Dunánál jártunk, Kazán szoros, Szörényvár, Szentlászlóvár, stb.
A Gyula - Kisjenő út nagyon jó. A Kisjenő - Arad szakasz hepehupás.
Arad elkerülőn araszolni kellett, nagy dugó volt szombat délben is, pedig az ortodoxoknak nem most volt húsvét.
Arad - Temesvár jó, de forgalmas.
Temesvár egy káosz !!! Hatalmas forgalom, mindenki megy amerre lát, még engem, rutinos Erdélyt járót is zavart a fejetlenség. Egy óránál tovább tartott észak - déli irányba keresztül menni a városon.
Vejténél tovább mentünk, nem követtük a főutat. Az 59-es út príma a szerb határátkelőig.
Temesmóra - Oravicabánya apró kátyús, főleg Temes megyében, de 70-80-al járható, csak figyelni kell az utat, nehogy nagyobb kátyúba beleszaladjunk.
Oravicabánya - Ómoldova elég jó, néhol kissé apró kátyús.
A Dunapart Ómoldovától Orsováig helyenként sztráda, helyenként a régi hullámos burkolat, szakaszonként pedig építési terület, útalap, stb., de nagyon jól járható. Csak figyelni kell, a nagy építésben jó román szokás szerint egyes átereszek, hidak, kimaradnak az első aszfaltozásnál.
A Dunapart, egy részén a Kazán-szoros, végig NAGYON GYÖNYÖRŰ !!!!
Visszafelé kikerültük Temesvárt és Aradot, kis falukon keresztül egészen jó minőségű üres utakon nagyon kellemes volt, Az 59B út alapvetően jó, bár nem követtük teljesen mindenhol, mert megnéztük Csák várát, ill. a megmaradt vártoronyt.
Így Nagyszentmiklós - Csanád irányába jöttünk át. Az utolsó rész, Zsombolya - Nagyszentmiklós, egyenesen sztráda, most aszfaltozta a Strabag. / Ez a globalizáció./
Nyílván a folytatás kelet felé, Zsombolya - Temesvár is ugyanígy most lett aszfaltozva.
Tehát a Makó - Csanád - Zsombolya - Temesvár út teljesen új, s a Strabag nem hagyta ki az átereszeket és a hidakat sem.

Nagyon jó minőségű a Beszterce - Borgói hágó út, igaz nagyrészt lakott terület, a hágó közelében pedig szerpentin, de nagyon szép. A Szászrégen - Beszterce út is elég jó.

A Felsővisó-Beszterce-Naszód-Szászrégen útvonal jó, néhány kisebb kátyútól eltekintve.

Máramarosban jók az utak, A Nagybánya - Máramarossziget, a Máramarossziget - Borsa, de még az Iza völyében is, a Farkasrév - Izaszacsal - Majszín út is kátyúmentes, jó út. A Szatmárnémeti - Nagybánya út döcögős volt 2012 tavaszán, úgy tűnik, felújításra készítik elő.

 2009 június: Moldvában a főutak jók, a Bákó -Bukarest út sztráda minőségű, de a főútról letérve a legtöbb út csupa kátyú, ha nem földút, mert olyan is akad még. Jó a Karácsonkő - Buhus - Lészped - Bákó út jó. A Bákó - Buhócs - Périncsel - Lábnyik út első fele jó, a második része tele van apró kátyúval, s még tovább a Szőcs melletti elágazásig ilyen. A Rekecsin - Poncseszt - Szőcs elágazás - Gajcsána - Magyarfalu út jó, azaz Magyarfalu Rekecsin felől jó úton elérhető. Alsórekecsin - Berengyest - Külsőrekecsin és Csík faluk közötti elágazásig jó, utána megszűnik, a hídtól simított kavicsúton lehet bejutni Külsőrekecsinbe és földes, kavicsos úton Csík faluba. Egyedhalma - Onyest - Kománfalva jó. A Kománfalva - Mojnest -Szerbek - Bákó és az Onyest - Szendulén - Lujzikalagor - Bákó utak is jók. A Kománfalva - Gyimesbükk út apró kátyús.

 Kitiltották a szekereket a főutakról, de néhol nincs más út, ezért még számíthatunk rájuk. Már nem védik annyira a gyalogost, mint előtte, ha nincs zebra, a gyalogos már nem élvez akkora előnyt, de azért ne üssük el. S már nem kell ott sem rendőrt hívni a kis koccanásokhoz, ha a felek meg tudnak egyezni.

 Útdíj: Romániában minden autósnak úthasználati díjat kell fizetni, amely valamennyi útra érvényes. Pár száz forint, de csak néhol lehet kiváltani a matricát. Ajánlatos a határátlépés után azonnal az első PETROM kútnál kiváltani, s felragasztani a szélvédőre. A vásárlásnál kapott nyugtát is meg kell őrizni.

 Benzin: valamivel, de már nem sokkal olcsóbb mint nálunk, a nagy hálózatok kútjainál, a főutak mellett jó a minőség is. Erdély, s Székelyföld területén már rengeteg MOL kút is van, de a forgalmas PETROM kutak is jók. Vigyázzunk, még vannak eldugott helyek, kisfaluk, ahol egymástól távol esnek a benzinkutak, nem érdemes megvárni míg kigyullad a piros lámpánk.

 A közbiztonság  egyenlőre sokkal jobb mint nálunk. Nem lopnak gépkocsikat, s nem törik fel őket, kivétel talán Brassó, ahol néha előfordul. A közbiztonságot azzal lehet legjobban jellemezni, hogy az emberek nagy része a ritka buszjáratok miatt autóstoppal jár nagy távolságokra. Gyerekek is. Igaz a stopposok többnyire beszállnak a benzinbe. Idős emberek és gyerekek is bátran beszállnak idegen autókba, s az autósok is bátran felvesznek bárkit. Erdélyt még nem érte el az a nagyfokú bűnözés ami nálunk van. Nem bűnözés, de néha kellemetlen a nagyobb városokban, főleg a magyar határ közelében, Aradon, Nagyváradon, stb. gyakoriak a koldusok a frekventáltabb helyeken. Székelyföldön szerencsére még nem terjedt el. De ez nálunk is így van már.

 Szállások, árak, étkezés. A szállások alapvetően 4 csoportba sorolhatók.

 A legelterjedtebb a falusi vendéglátás. A magyarok lakta településeken igen elterjedt, szinte minden magyar faluban találunk kiadó szobákat. Vannak települések, ahol minden második, harmadik háznál foglalkoznak szobakiadással. Ma már mindenhol tiszta fürdőszobák várják a vendégeket, igaz több szobához egy fürdőszoba van még a legtöbb helyen, de néhol több is akad. Bátran ajánlom mindenkinek. Az erdélyi magyarok igen kedves, szíves vendéglátók. Érdemes ott is étkezni, ha nappal csavargunk, kérjünk reggelit és vacsorát. Számíthatunk rá, hogy hízókúrában lesz részünk. Nagyon finomakat és bőségesen ettünk mindenhol. Recepteket is kértünk időnként. Az ételeket többnyire saját illetve a faluból származó nyersanyagokból állítják elő. Házi lekvárok, sajtok, túró, tejfel, fűszerek, falusi csirke és disznóhúsok. Általában már pálinkával fogadják a vendégeket, s többnyire ott is hagyják a pálinkás üveget. Nem árt vele vigyázni, fogadtak már borospohárnyi pálinkával is, amiről később az is kiderült, hogy 63 fokos volt. Szerencse, hogy épp csak megkóstoltam. Az árak az étkezéstől függően 4-5.000 ft/fő/nap között vannak. Általában 4.500-5.500 ft-ért napi két meleg étkezést is kapunk, reggelit és vacsorát. A vacsora persze megfelel egy többfogásos bőséges ebédnek is. Félpanzió. Előfordult, hogy érkezésünkkor kakaspörköltet főztek vacsorára. A legtöbb helyen az ételből mindenki annyiszor szed, ahányszor jólesik. Torockón is vacsorára leves szokott lenni, általában hússal, a második fogás töltött-káposzta, vagy sült hús körettel, stb. utána gyakran sütemény is./ Torockón a Borbély "vendégházban" szoktunk megszállni, 4 kiadó szoba van 2 fürdőszobával. Nagyon szíves vendéglátók. tel.: 00-40-766-278-042./ 

 Ha többen megyünk együtt, érdemes lehet kulcsos házat foglalni, főként a Hargitán terjedt el. Ezek általában hétvégi házak, nyaralók, ahol nincs ott a tulajdonos. Több szoba van, s a házikót adják ki egyben, 7-12.000 forintért, így egy főre 1.500-2.000 ft.-ért is nyaralhatunk. Itt persze nincs kaja, lehet főzni, vagy elmenni étterembe.

 Jó tapasztalataink vannak a kisebb panziókkal is, a saját fürdőszobás, színes tv-s kétágyas szobák meleg reggelivel 7-8.000 ft-ba kerülnek. / Fejenként 3-4.000 ft./ Például Gyimesközéplokon a Csángó panzióban 2010-ben 120 lej volt a kétágyas, saját fürdőszobás, fürdőkádas, színes tévés szoba bőséges reggelivel. /  www.csangopanzio.ro /

 A nagyobb szállodák többnyire bent vannak a városokban, ill. üdülőközpontokban, ezeket nem próbáltuk ki.

 Székelyföldön szinte mindenhol fizethetünk forinttal is a szállásért.

 Az étlapok hasonlóak az ittenihez, de erdélyi sajátságok is vannak természetesen. A legnagyobb különbség a levesek, a "csorbák". Nagyon finomak, ki ne hagyja senki. Rengeteg finom csorbát ettünk, sok helyen elkértük a receptet is. Általában paraszt-, erdélyi-, növendék-, májgombóc-  és pacal- csorbák kaphatók. Tele hússal és mindenféle zöldséggel, zöldbab, zöldborsó, stb. Sajátságuk, hogy savanykásak. De ahány ház, annyiféle savanyítót használnak, a citromsótól a hordós savanyú káposzta levéig. A pacal-csorba kivételével bátran ajánlom mindenkinek. / De van olyan ismerősünk, aki kifejezetten a pacalcsorbára esküszik, azt szereti legjobban./ Jó nagy adag csülkös babot is ettünk országút mellett román büfében és magyar kocsmában egyaránt. Babot füstölt csülökkel akkor kérjünk, ha tényleg éhesek vagyunk, mindenhol nagy adagot szoktak adni, igazi laktató kaja. Természetesen az éttermekben kaphatók a szokásos ételek, pörköltek, rántott húsok, stb. Az árak kisebbek mint Magyarországon. Nagyon jó sajtokat készítenek szerte Erdélyben. Ha valahol rókagomba van az étlapon, nem szabad kihagyni, salátaként is előfordul. Ha szezonja van, útszéli árusoktól is vehetünk. Kézdivásárhelyen kaptunk konzerv, üveges kínai róka gombát egy kisboltban a körforgalomtól az egykori székely katonaiskola felé vezető kisutcában. Egyébként is mindenféle erdei gyümölcsöket árulnak az utak mentén, mikor minek van szezonja. Jellegzetes étel a kukoricadarából készült puliszka, többnyire sósan, juhtúróval, esetleg sajttal. Népszerű étel a mics, úton-útfélen árulják, éttermekben is, szerintem olyan, mintha összekevernék a sült kolbászt a fasírttal, de sokan nagyon szeretik. 2-3 féle húsból készül, birkahús is van benne. Finomak a tejtermékek, főleg a sajtok, többnyire juhsajtok.

 Nagyon finom a legek legje, az ORDA, lehet sóval vagy cukorral enni. Nagyon finom az ordás palacsinta is. Finom édes csemege a bálmos, puliszkának való kukoricadarából és tejszínből készítik, cukrozva fogyasztják. Nagyon jóóóó mindkettő ! Szoktunk hozni ordát hűtőtáskában, itthon a hűtőben még egy hétig jó.

Az áfonya likőröket, áfonya pálinkákat se hagyjuk ki, a likőrt Székelyföldön boltokban is lehet venni, az ágyas áfonyapálinka viszont minden háznál más. Az áfonyából nagyon finom házi lekvárokat is készítenek. A havasi mézek is finomak.

Egyéb tanácsok. Nagyobb városokban, például Kolozsvár, Brassó, stb., városnézést vasárnapra tervezzünk, a hétköznapi nagy forgalom nem igazán kedvez a városnéző sétáknak, olyankor parkolóhelyet is nehéz találni a központokban. Hegymászást, hosszabb gyalogtúrákat lehetőleg napsütéses, esőmentes napokra ütemezzünk. Az esős napok alkalmasak múzeumok, emlékhelyek, templomok, erődtemplomok látogatására. A templomok többnyire zárva vannak, de ha a közeli parókiáknál bekopogunk, nagyon szívesen kinyitják őket, s többnyire szakszerű idegenvezetést is tartanak. Délben, "magyar idő" szerint 11 órakor mindenhol jön a harangozó, kisebb templomokhoz érdemes ekkor érkezni.

 

kezdőoldal